Burnout: 8 tips om het te voorkomen


 

Een burnout is vergelijkbaar met een depressie en wordt veroorzaakt door werkstress.  In de huidige maatschappij is burnout een enorm probleem  dat steeds vaker voorkomt. De kosten van stress en burnout zijn in een eerdere blog al eens berekend. Burnout  is een hedendaagse kwaal die steeds vaker voorkomt. Een burnout verloopt stapsgewijs en brengt grote fysieke en psychische gezondheidsrisico’s met zich mee.

Het is mogelijk om voorzorgen te nemen tegen een burnout. Ziehier acht waardevolle tips.

1. Wees geen workaholic
Een burnout treft vooral mensen die zich te veel tijd in hun werk steken. Voorkom dat je een hyperactieve werknemer wordt die van geen ophouden meer weet en steeds streeft naar beter en sneller. Je kan ook efficiënt zijn zonder steeds de zwaarste last op je schouders te nemen.

2. Wacht niet te lang met ingrijpen
Het begin van een burnout gaat gepaard met aanhoudende vermoeidheid en verergert daarna elke dag een beetje meer. Het is dan een grote fout om je steeds je grenzen verder te willen leggen. Wacht niet tot je compleet leeg bent alvorens actie te ondernemen. Wees aandachtig voor de eerste signalen.

3. Onderschat het probleem niet
De eerste voortekenen van een burnout zijn fysiek: hoofdpijn, buikpijn, slapeloosheid, hartkloppingen … Als je met die klachten naar een arts gaat zal hij misschien niet meteen de diagnose van een burnout stellen. Stel daarom jezelf de juiste vragen. Kunnen die symptomen ook te maken hebben met stress?

4. Denk niet dat je onmisbaar bent
De wereld (en het bedrijf waarvoor je werkt) kan gerust blijven draaien zonder jou. In je eentje kan je toch niet alles doen of tegelijkertijd overal zijn. Eis wat minder van jezelf en wees wat realistischer: nee, je bent niet de enige die efficiënt kan werken. Leer te delegeren en los te laten.

5. Laat je niet overmannen door emoties
Heb aandacht voor je emoties en ontken ze zeker niet, maar laat je er ook niet door overmannen.  In het openbaar een potje janken of een woedeaanval krijgen, kan echt niet. Zoek altijd naar het juiste evenwicht. Als je op de rand van een burn-out staat, houd dan het hoofd koel en handel verstandig.

6. Word niet cynisch
Soms is het een overlevingsreflex , maar het leidt het tot niets als je negatief wordt. Jij kunt je slecht voelen, maar daar hoeven andere niet de dupe van te worden.  Probeer om je te focussen op de positieve zaken.

7. Zonder jezelf niet af
Als je jezelf afzondert, loop je een groter risico om een burnout op te lopen. Hoe je meer je afsluit, hoe slechter je je zal voelen. Doorbreek dus de stilte, praat met je omgeving of je arts over hoe je je voelt en ga op zoek naar hulp om een oplossing te vinden.

8. Weet dat er in het leven meer is dan alleen maar werk
Je job kan je prikkelen en zelfvertrouwen geven, maar werk alleen kan nooit volstaan om je gelukkig te maken. Verwaarloos het belang van niet van relaties, de liefde, vriendschap, familie en hobby’s .

Bron: vacature.com

Volg OnzeCoach op Linkedin:
linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *