Multitasken

Multitasken, kan dat dan?


 

Multitasken
Meerdere taken tegelijkertijd doen gaat goed zolang die elk maar worden uitgevoerd door aparte hersengebieden; verschillende netwerken die los van elkaar opereren en elkaar daarbij niet verzwakken. Ze kunnen prima simultaan aan de slag: de visuele, auditieve, vocale en motorische gebieden, en tevens de gebieden waar ons werkgeheugen, langetermijngeheugen en procedurele geheugen zetelen.

Multitasken gaat fout zodra we hetzelfde hersennetwerk een aantal ingewikkelde dingen tegelijk ­willen laten doen. Als het verkeer ingewikkeld wordt, bijvoorbeeld wanneer je een druk kruispunt nadert, moet je je werkgeheugen behalve voor het bellen ook voor het verkeer gaan gebruiken. Dan ontstaat er voor de deur van dat werkgeheugen een wachtrij aan binnenkomende informatie. Weliswaar kun je je werkgeheugen steeds laten schakelen tussen het bellen en het drukke verkeer, maar dan ga je dus heel veel minder zien en horen, en langzamer reageren – met alle gevolgen van dien.’

Kies je momenten
Kies de momenten wanneer je wel en niet dingen tegelijkertijd doet, zorgvuldig uit. Ga dus niet tv-kijken terwijl je je moeder aan de lijn hebt, dat kan je werkgeheugen niet aan (nog los van het feit dat het behoorlijk onbeleefd is natuurlijk). Wat wél allemaal prima samen kan: zingen tijdens de afwas, strijkend de dag doornemen met je partner, bij het aardappelschillen op je iPad het nieuws lezen – in al dat soort gevallen zorgt multitasken voor tijdwinst én plezier.

Niet zo mindful
Maar de vraag is wel hoe mindful dat is. Mindfulness leert ons dat het heilzaam is je volle aandacht te houden bij datgene wat je aan het doen bent, en onderzoek heeft dat bevestigd; wie meer mindful leeft, heeft minder last van stress, slaapproblemen, fysieke klachten, depressiviteit en angst. Dus ook als je het maximale uit je tijd wilt halen, ben je beter af als je niet multitaskt.

Zo wordt je een single tasker

  • deel je werkdag in in blokken. Zet email, telefoon en internet uit en spreek met jezelf af dat je alleen op vaste tijdstippen je email afhandelt, telefoontjes beantwoordt enz.
  • Onderzoek wijst uit dat we de helft van de onderbrekingen aan onszelf te wijten hebben. Voel je vaak de verleiding opkomen koffie te halen? Adem dan even diep en richt je  weer op datgene waar je mee bezig was. Op die manier train je je concentratie en zul je op den duur langer je aandacht langer bij één ding kunnen houden.
  • Komen er tijdens het werken aan één ding gedachten bij je op over andere dingen? Parkeer ze dan door ze op een papiertje te schrijven, dat geeft rust.
  • Betrap je jezelf erop dat je toch weer aan het multitasken bent, stop er dan mee, sluit vijf minuten je ogen en haal rustig adem. Dat maakt je werkgeheugen ‘schoon’ zodat je straks weer goed verder kunt; ook neemt stress erdoor af en verbetert op den duur je concentratie.
  • Komt er iets tussendoor dat echt niet kan wachten? Noteer dan eerst waar je gebleven bent en welke gedachten je in je hoofd hebt. Dat helpt later de draad sneller op te pakken.
  • Is het gelukt je aandacht bij één ding te houden? Beloon jezelf dan met iets leuks of lekkers – daarmee versterkt je je nieuwe gedrag.
  • Wil  je toch multitasken bij bepaalde bezigheden? Oefen die zo vaak dat je ze op de automatische piloot kunt doen. Dan hou je breinkracht over voor een andere taak die je er goed naast kunt doen.

     

Bron: psychologie magazine

Volg OnzeCoach op Linkedin:
linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *