Slim slijmen in 12 stappen


 

Heb je je voorgenomen dit jaar je baas wat meer ‘positief gerichte aandacht’ te geven? Dan hier een cursus Slim Slijmen.
(wil je juist het tegenovergestelde: klik hier voor wat ondersteuning voor jou!)

1. Namen noemen
Mensen horen graag hun eigen naam, heeft onderzoek uitgewezen. Als je iemand met zijn naam aanspreekt, heb je meteen zijn volle aandacht. Kwestie van oefenen: “Kopje koffie, Harry?”, “Mooie kniekousen heeft u aan, meneer van Drunen!”, “Bent u een beetje verkouden vandaag, mevrouw Vlaai?” Gebruik krachtige, positieve woorden zoals goed! zeer! uniek! geweldig!

2. Interesse tonen
De hoogste eer die je iemand kunt aandoen is geïnteresseerd in hem zijn. Toon interesse in de persoon, zijn gezondheid, hobby’s. Het kan een hele uitdaging zijn voor werknemers wiens baas suikerzakjes spaart, in zijn vrije tijd grasmaaimachines repareert of graag citeert uit Madame Bovary. Maar vooruit, bord voor de kop en belangstellende vragen verzinnen. “Werkelijk waar? Maar heeft u dan de hele serie SuikerUnie klepzakjes uit 2005?”

3. Doe het bilateraal
In vergadering met de plenaire afdeling jubelen over de fenomenale intelligentie van uw baas, kan in de gaten lopen. Mogelijk zijn uw collega’s minder blij. Mogelijk vallen volle koffiebekertjes op onverklaarbare manier om op uw bureau. Goed slijmen moet gedoseerd, alleen met uw baas volop, op de afdeling de ‘light version’.

4. Slijm indirect
Rechtstreeks de baas de hemel in prijzen is opzichtig. Indirect slijmen kan veel effectiever zijn. Er zijn altijd mensen die alles doorbrieven. Laat achteloos vallen hoe blij u met de nieuwe baas bent, dat u zich begrepen voelt, etc. Met een beetje geluk komt alles rechtstreeks bij de baas terecht, zonder dat u als slijmkous te boek staat. Voorzichtigheid is geboden met alle uitlatingen over de chef. Bij het ventileren van kritiek op de baas kunt u nooit helemaal zeker weten of het binnenskamers blijft. Eigenlijk is het onder alle omstandigheden raadzaam om geen enkele negatieve uitlating over de leidinggevende te doen. Nooit, tegen niemand. Behalve misschien op de divan bij de psychotherapeut.

5. Oneens zijn
Bazen hebben natuurlijk graag dat iedereen het met ze eens is. Het is een compliment voor hun verstand. Bovendien zijn mensen geneigd om anderen die hun mening delen, aardig te vinden. U moet het echter wel slim doen. Niet altijd met de baas meepraten, dan maakt u een ruggengraatloze indruk. Op onbelangrijke punten bent u het oneens met de baas (“Ik vind de nieuwe bril van de secretaresse wél mooi!”). Maar als het er echt om gaat, geeft u de volle steun (“Dat beleidsplan slaat de spijker precíes op de kop!”).

6. Klein gebaar
Kleine attenties worden zeer gewaardeerd. Het favoriete koekje bij de koffie doen, weten wie de baas graag wil spreken of juist niet, dus wie doorverbonden mag worden, de verwarming ’s ochtend alvast aanzetten. Zijn tas dragen, jasje afborstelen of voeten masseren gaan te ver.

7. Maak een plezierige indruk
Bazen hebben graag dat hun werknemers zonder te klagen door het leven gaan en ze werken het liefst in een blijmoedige omgeving. U kunt ze van dienst zijn. Doe glimlachend en opgeruimd uw werk. Kijk de baas recht in de ogen en straal zelfvertrouwen uit. Spiegel de lichaamstaal van de baas, neem haar houding en spreektempo aan. De baas krijgt de indruk dat ze begrepen wordt.

8. Blijheid oefenen
U gaat voor de spiegel staan. Trek komische en blije gezichten, en roep telkens: “fantastisch!” Elke dag vijf minuten. Maak uzelf aan het lachen met gekke bekken. Op kantoor fluistert u op het moment dat u het kantoor van de baas binnenstapt ‘fantastisch!’ tegen uzelf. Ja hoor, u begint vanzelf weer te glimlachen. Het is een soort Pavlovreactie. Zelfs de grootste ochtendchagrijn wordt een geconditioneerde lachebek. (Ontleend aan How to make people like you in 90 seconds or less van Nicholas Boothman.)

9. Schijngelijkwaardigheid creëren
Omdat slijmen soms erg opvalt, zeker in de periode als nieuwe salarisonderhandelingen voor de deur staan, moet u het subtiel doen. Op de zaak zijn de onderlinge rollen duidelijk: de baas is de man of vrouw achter het bureau, u zit aan de overkant. Het kan slim zijn om een gelijkwaardige omgeving op te zoeken; ga samen naar een restaurant of vraag of de baas komt eten. In een café na het derde biertje bent u twee vrienden, op kantoor blijft u altijd onder- en bovengeschikte.

10. Slijmbank openen
Een andere tip is om met slijmen te beginnen lang voordat de salarisbesprekingen aan de orde zijn. In haar boek ‘De eerste indruk’ noemt Roos Vonk het ‘krediet opbouwen bij de slijmbank’. Aardig doen op het moment dat er weinig belangen in het geding zijn, zodat een positief saldo is ontstaan als het nodig is. Net als regeren is slijmen vooruitzien.

11. Telefoneer glad
Voor telewerkers, aan de telefoon met uw baas is het van een belang een prettige indruk te maken. Dus:
– Hou als rechtshandige de telefoon met uw linkerhand vast. Het activeert de rechterhelft van de hersenen waar zich ook het deel van de hersenen bevindt dat het gevoel regelt. Daardoor klinkt uw stem vriendelijker.
– Glimlach ook als u aan de telefoon bent. Door chemische reacties in de hersens klinkt uw stem vriendelijker.
– Adem uit voor u de hoorn opneemt. Ontspan eventjes. Uw stem komt vaster over.
– Telefoneer staand. Zo klinkt u zelfbewuster. Zittende mensen praten zachter en komen geremder over – zeker als ze hun voeten lui op tafel hebben liggen.
(Ontleend aan De juiste lichaamstaal, Günther Rebel.)

12. Let op de respectrituelen
Vóór alles is slijmen het in acht nemen van de juiste respectrituelen. Er zijn talloze ongeschreven regels: niet gaan zitten voordat de baas gaat zitten, niet in de rede vallen, pas een hand geven als zij het initiatief neemt, voorrang geven bij de koffieautomaat etc. De onderlinge verhoudingen moeten elke dag, elke minuut worden bevestigd. Lijkt het op de leider van de apengroep die door zijn ondergeschikten wordt gevlooid? Inderdaad, daar lijkt het op.

Bron: MT

Volg OnzeCoach op Linkedin:
linkedin

Een gedachte over “Slim slijmen in 12 stappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *